FAQs
Ordforklaring
Scenografen kan i samarbejde med f.eks. rekvisitøren samle en masse billeder, lyd og filmklip i et power point show, der indfanger filmens stil og udtryk. Ved et bombardement af billeder kan resten af filmholdet – og især production design gruppen – finde ind i den stil, de skal arbejde med i filmen.
Hvis man gerne vil have sin film vist på forskellige filmfestivaler, skal man sørge for at samle noget billed- og tekstmateriale om filmen og sende det til pågældende festival sammen med en dvd med filmen. Hvis der er tale om en filmfestival i udlandet, skal man sørge for at tekste sin film – som regel på engelsk.
Film er en samling billeder, der bliver vist så hurtigt at det skaber en illusion af bevægelse. Ofte er billederne kombineret med lyd og er, skønt ikke meget ældre end et århundrede år, en central kunstform i nutidens samfund. Med et umiddelbart forståeligt billedsprog kan film opleves af stort set alle mennesker, og de kan underholde og oplyse publikum. Film skabes overalt på kloden og kan derfor hjælpe mennesker med at lære om og forstå andre kulturer end deres egen. Samtidig er film forretning, og markedsmekanismer spiller til tider ind på en films muligheder og skæbne.
En tidslinje delt ind i filmproduktionens hovedfaser PRÆPRODUKTION (før optagelse), PRODUKTION (optagelser) og POSTPRODUKTION (redigering mv.). Der findes to typer filmlinjer: Funktioners arbejdslinjer med alle de opgaver, funktionen skal udføre; og den Fælles filmlinje med holdets samlede opgaver (dvs. summen af alle de arbejdslinjer, der er på holdet).
Forproduktion er perioden, inden en film optages. Under forproduktionen tilrettelægges hele filmens færdiggørelse. Optageperioden forberedes, filmhold findes, skuespillere og location bestemmes, det nødvendige udstyr bestilles, produktionsplanen færdiggøres osv. I forproduktionen forberedes også perioden efter optagelsen (klipning, lydefterarbejde og distribution).
Et gennemklip er klippene samlet som en histore. Den første gennemklipning af filmen er en grov gennemklipning, hvor klipperen kun arbejder med rækkefølgen af scenerne. Her fokuseres der ikke på detaljen. De næste gennemklipninger bliver mere og mere detaljerede med lækre overgange, musik, grafik osv.
Gulvplan er en tegning over, hvor genstande i scenen er placeret. Den laves af scenografen. Instruktøren markerer, hvilke handlinger, skuespillerne foretager sig, og fotografen indtegner hvor kameraet skal stå. Gulvplanens funktion er at hjælpe med til at forklare, hvor kameraet står mest hensigtsmæssigt og afgøre, hvor meget af settet, der er nødvendigt at vise for at optage scenen.
Hovedkarakter(er)/hovedperson(er)/hovedrolle(r) er den/dem vi oplever historien sammen med. Hovedkarakteren skal udvikle sig – er ikke perfekt og har noget at lære. Hovedkarakteren er tydelig og klar. Uanset hvilke fysiske og psykologiske træk og social baggrund hovedkarakteren udstyres med, er vi interesserede i, hvordan hovedkarakteren træder i karakter gennem sine handlinger. Vi er interesseret i en, der handler, og ikke i en, der giver op.
Den PR-ansvarlige sørger for at skabe opmærksomhed omkring filmen ved at sende pressemeddelelse ud og ved evt. at invitere journalister ud på optagelser til interviews af f.eks. instruktøren eller skuespillere. Den PR-ansvarlige sørger også for, at der afholdes premiere på filmen, og at der bliver inviteret publikum dertil.
Den side, som ender med at være offentligt tilgængelig, hvis produceren (læreren) vælger at publicere produktionen. Siden præsenterer filmen og en kort beskrivelse, og der er mulighed for at give den likes. På avancerede produktionstyper kan der tilføjes fraklip, bag om-film, trailer, plakat, fotoslideshow mm.
Korte filmklip, lydklip, billeder, litteratur osv., som kan være med til at pege på, hvordan man vil lave sin film. Referencer bruges især i forproduktionen af hele holdet til at spore jer ind på, hvordan filmen skal se ud og lyde. Fotografen finder fx filmklip og billeder, der viser, hvordan filmen billedside skal se ud (den visuelle stil).Tonemesteren kan finde et musikstykke, der i stemning minder om den, der skal være i den scenen, uden at det nødvendigvis er det stykke musik der ender i filmen.
Et billede der giver lyst til at se filmen. Teaserbilledet vises bla. i videoplayeren, indtil der trykkes på playknappen. Ofte er teaserbilledet et uddrag af filmens plakat inkl. filmtitel og slaglinje. Teaserbilledet skal helst have dimensionerne 853x480 pixels for ikke at blive beskåret. Bedste filtype er JPG eller PNG.