Skrevet d.
10 måneder sidenHej.
Jeg har lige købt et Sony HDR-CX625-kamera. Tidligere havde jeg et Sony HDR-PJ620.
Når jeg afspiller de originale video-klip før redigering på PC’en, kan man ved stille optagelser høre kameraets egen, mekaniske lyd. Det lyder som en høj brummen. Lyden går igen, når jeg redigerer i Pinnacle Studio 26. Her dæmper jeg baggrundslyden ved at dæmpe lyden for hele filmen, så den ikke kan høres på den færdige film.
Normalt står optagelyd på kameraet på auto. Jeg har prøvet at stille den på manuel (50% af max. lydstyrke), og så forsvinder baggrundslyden, men jeg ønsker ikke ved alle optagelser at skulle redigere niveauet for optagelyde. Jeg optager kun ferievideo og andre ting af samme slags.
Har I et godt råd, til så jeg undgår den baggrundslyd fra kameraet?
På forhånd tak.
Mette
Skrevet d.
10 måneder sidenMåske ville en ekstern mikrofon oven på kameraet være en idé, ved så ikke om lyden er så kraftig at den også vil nå den. Lyden vil sikkert også blive bedre, har selv en Røde mic og har en dead cat på ude så man mindsker vind støj.
Skrevet d.
10 måneder siden#Mette.
En af løsninger er, at indstille optage lydniveau manuelt (som du også selv beskriver)
Når, lydniveauet er lavt under optagelse vil Auto funktionen automatisk skrue op for niveauet og
dermed er der større risiko for, at få elektronisk støj med på optagelsen fra kameraets elektronik.
Alternativ løsning er er montere en ekstern mikrofon på Multi Interface-tilbehørssko under klappen på toppen af kamera.
Note. Kun Sony eksterne mikrofoner kan anvendes.
“Videns største fjende er ikke uvidenhed, det er illusionen om viden.”